Volkswagen Golf není jen auto, je to pojem. Tento německý model zná téměř každý, ať už z prvních jízd v autoškole, z každodenních cest do práce nebo i z reklam v médiích. Jak ikonický Golf vznikl, proč, jaké modely nabídla jeho historie a jak se od první generace propracoval až k dnešnímu modelu? Podívejte se!
Samotný název Golf je odvozen od Golfského proudu, přičemž první generace přišla na svět v roce 1974 a hned se odlišila od všeho, co trh nabízel.
Původně se jednako o nástupce brouka, ale design byl čistý, přinášel hranaté tvary a celkově jednoduchost, ať už uvnitř nebo i venku. Motor byl uložen napříč s pohonem předních kol a tak se uvolnil prostor v kabině, takže do hatchbacku se vešli čtyři dospělí. Podvozek měl torzní příčku a vzpěry MacPherson.
Spolu s kotoučovými brzdami na přední nápravě a volitelným posilovačem řízení přinesl Golf na tu dobu lehké manévrování. Pod kapotou byla dvojice karburátorových agregátů s objemem 1.1 a 1.3, později přibyl i objem 1.6.
V roce 1976 přišla verze GTI 1.6 se vstřikováním Bosch K‑Jetronic a výkonem 110 kW čím se Golf stal sportovní ikonou. Zrychlení na stovku zvládl za 8,5 sekundy a motor byl na údržbu stále poměrně jednoduchý. Pokud jste ale naopak chtěli co nejnižší spotřebu, na výběr byl i dieselový motor v objemu 1.5 litra, což bylo velmi kompaktní.
V roce 1979 rozšířil nabídku Golfů i Golf Cabriolet. Zpevněná karoserie s typickým obloukem za sedadly, vícevrstvá plátěnná střecha a elektricky vyhřívané zadní sklo přinesly jízdu bez ztráty praktičnosti. Vyráběl se až do roku 1993.
Po první generaci, které se vyrobilo skoro 7 milionů kusů, přišly další dvě a to Golf II a Golf III. Jejich nejsilnější stránkou byl technologický vývoj.
Druhá generace z roku 1983 narostla a dostala pozinkovanou karoserii, takže rez už nebyla žádným strašákem. Servo‑řízení a první ABS v kompaktní třídě ukázaly, že i malé auto může být bezpečné. Kabina dostala také kvalitnější odhlučnění.
Pod kapotu se dostal pohon 4×4 Syncro s viskózní spojkou, který pomohl na zasněžených cestách. Pokud jste měli rádi nízkou spotřebu, v nabídce byl naftový motor 1.6 TD. Na opačném konci byl benzínový motor G60, který vytáhl 118 až kW. Široká paleta od úsporného CL po GTI 16V každopádně pokryla všechny účely ve městě i mimo.
Třetí generace přišla na trh v roce 1991. Designově působila oblejší, ale měla pevnější skelet z oceli, který zvýšil tuhost karoserie. Model přinesl už přední airbagy a větší deformační zóny, což zvýšilo pasivní i aktivní bezpečnost auta.
Ikonou se stal šestiválcový Golf VR6, který přinášel výkon 128 kW. Rychlost 100 km / h dokázal dosáhnout do 7 sekund. Každopádně, třetí generace dostala hrubší stabilizátory podvozku, kotoučové brzdy i vzadu a inovativní systém ABS s EBD. Pro rodiny byl určen kombík Golf Variant, samozřejmostí byl i Golf Cabrio.
Štvrtá generace VW Golf přišla v roce 1997 a díky plně pozinkované karoserii a lepší izolaci stanovila nový standard kvality v kompaktním segmentu.
Poprvé se objevil stabilizační systém ESP a pohon všech kol 4Motion s mezinápravovou spojkou Haldex. Popularitu si získal turbodiesel 1,9 TDI s dlouhou výdrží a nízkou spotřebou, pro sportovnějších řidiče byl zas benzín 1,8 T.
Golf 5 z roku 2003 stál na platformě PQ35 a přinesl první víceprvkovou zadní nápravu, což se projevilo v zákrutách. Premiéru měla dvouspojková převodovka DSG, která řadila hladce a příliš nezvyšovala ani spotřebu. Nové motory TSI daly autu ostřejší projev, GTI verze disponovala výkonem 147 kW, no Golf R32 VR6 měl až 184 kW.
Šestá generace z roku 2008 přinesla Golf odlehčenou karoserií a lepším odhlučněním, přičemž konstrukčně se jednako o facelift. Golf poprvé nabídl automatické parkování, adaptivní tempomat a systém start‑stop, motory zas ubraly na vibracích.
Generace 7 přešla na platformu MQB a zhubla téměř 100 kg, no přitom narostla uvnitř. Digitální Active Info Display, LED‑Matrix světla IQ.Light a nová série disků a metalíz daly modelu prvky luxusu. Poprvé se představily i hybridní motory, včetně plug-in hybridu. Golf R zas disponoval výkonem 228 kW a měl pohon 4Motion.
Zatím poslední generací Golfu je 8. generace, která byla uvedena v roce 2019. Uvnitř přinesla digitální kokpit s 10palcovým displejem, nový dotykový infotainment a trvalé připojení přes vestavěnou eSIM. Všechny verze měly LED světla.
Součástí výbavy byly i dvouzónová klimatizace a množství asistenčních systémů, včetně sledování okolí či asistence držání v pruzích. Nová generace přinesla velkou nabídku motorů, která zahrnovala mild‑hybridní benziny eTSI, TDI s dvojitým dávkováním AdBlue a plug‑in varianty eHybrid s jízdou až 60 kilometrů na elektřinu
Samozřejmostí nabídky byly i sportovní verze Volkswagen Golf GTI, GTD a R s pohonem všech kol a vektorováním točivého momentu.
V roce 2024 se potom Golf dočkal faceliftu. Infotainment přešel na platformu MIB 4, do nabídky přibyla 13palcová obrazovka, podsvícené dotykové ovládače a množství dalších ergonomických prvků, které ukázaly technologický vývoj.
Pokud jde o celkové zhodnocení modelu Golf, v porovnání s rivaly přináší asi nejvyváženější mix komfortu, jízdních vlastností, špičkového technického zpracování a inovací. Má moderní materiály, skvěle vyladěný podvozek a podle konkrétní karosářské či motorové verzi je vhodný jak pro rodinu, tak i pro milovníky adrenalinu.
zakoupené na runder.cz 05.04.2025
zakoupené na runder.cz 09.04.2025
zakoupené na runder.cz 06.04.2025
zakoupené na runder.cz 15.04.2025
zakoupené na runder.cz 16.04.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025